Fullständig Beskrivning
Se Fullständig Beskrivning
Ultimat programvara för 3D-ljud
Baserat på partikelprincipen kan vilken ljudfil som helst användas för att skapa triggerpunkter som skapar en ljudpartikel. Om du bara använder en ljudfil kommer Sound Particles 2:s partikelsystem att producera samma fil med variationer, medan import av mer än en fil kommer att resultera i att varje partikel slumpmässigt reproducerar en av de tillgängliga ljudfilerna. Med upp till en miljon tillgängliga partiklar erbjuder Sound Particles 2 en spännande palett av ljuddesign för contemporary film- eller TV-scoring.
Varje partikel kan användas på ett antal olika sätt, t.ex. som grupp eller emitter. Grupper skapar alla partiklar samtidigt, medan emitters producerar partiklar med en konstant hastighet. För extra variation kan ljudmodifierare placeras på varje partikel, vilket skapar ett mycket mer varierat utbud av ljud och rörelse mellan varje partikel. Dessa ljudmodifierare kan vara allt från grundläggande funktioner som EQ eller enkla fördröjningar till mycket komplexa processer som slumpmässiga filter, slumpmässiga pitch-shifters eller till och med granulära modifierare.
Integrera med animationskällor
Sound Particles 2 har nu stöd för Keyframe-automatisering och animering, vilket gör det möjligt att ta steget upp till toppen av alla tillgängliga 3D-program. Ta kontroll över dina ljuds rumsliga rörelse i rymden och kontrollera varje detalj i automatiseringen för experimentell ljuddesign. Vill du att ditt ljud ska börja inom en snäv sfär och sedan expandera 10 meter ut efter 30 sekunder? Det är inget problem. Sound Particles tar hand om animeringen och rörelsen åt dig. Med hjälp av automatisering kan du styra parametrar som är kopplade till rörelsemodifierare som ingår för att lägga till slumpmässiga rörelser i partiklarna. Du kan t.ex. automatisera hundratals partiklar med slumpmässig pitch-shifting som rör sig runt ett rumsligt fält. Det har aldrig varit så enkelt att skapa ljuddesign i ett 3D-utrymme.
Virtuellt mikrofonsystem ger uppslukande anpassning
Sound Particles 2:s Virtual Microphone-system fungerar ungefär som en virtuell ljudkamera som rör sig runt din källa och är det ultimata verktyget för inlevelse. Med hjälp av de virtuella mikrofonerna kan du fånga dina partiklar från ett annat perspektiv, vilket ger en bättre sammanhållning mellan ljudet och det visuella på skärmen. Du kan använda flera mikrofoner samtidigt och välja mellan ett brett utbud av format, så att du är redo för alla situationer. Omni, cardioid, hyper-cardioid, bi-directional, stereo (XY, MS, AB, Blumlein, Decca Tree, ORTF), Ambisonics, Multi-channel och till och med Dolby Atmos stöds. Det finns ett brett utbud av olika inställningar, men med Sound Particles 2 kan du skapa en anpassad högtalarlayout som kan användas i det virtuella mikrofonsystemet.
Omfattande videokompatibilitet
Att skapa ljud till video är det bästa sättet att maximera realismen och trovärdigheten i film- eller TV-ljudet. Sound Particles 2 gör det möjligt att ladda in ett videoklipp eller en bild och mixa till cue:n på skärmen. Genom att använda den sfäriska vyn kan du se partiklarna läggas ovanpå bilden, så att du kan placera ljud i det rumsliga fältet mer exakt. För dem som arbetar med virtuell verklighet kan Sound Particles 2 dessutom importera dina 360-gradersvideor för att mixa ljud. Med hjälp av Ambisonics Virtual Microphones och den medföljande VR Client-applikationen kan du mixa dina spår med head-tracking-funktioner för att visualisera hur ljudet rör sig runt videokällan.
Fantastisk ljudkvalitet
Varje partikel i Sound Particles 2 är byggd på en grund av 64-bitars flyttalsprecision och bearbetas internt för att maximera ljudkvaliteten. Fördelen med 64-bitars intern bearbetning beror på volymen av ljud som kan mixas i Sound Particles 2. Med upp till en miljon partiklar behöver du ett fantastiskt dynamiskt omfång för att täcka allt från det omedelbara ljudet av explosioner till det avlägsna ljudet av viskningar. Det dynamiska omfånget i mixningssteget kompenseras genom en normalisering som tillämpas på utgångssteget för att säkerställa en mer linjär ljudnivå för lyssningsändamål. Naturligtvis stöder Sound Particles samplingsfrekvenser från 44,1 till 192 kHz för att säkerställa att oavsett vilket system du använder kan du enkelt integrera det i ditt arbetsflöde.
Recensioner
"Particles har haft en fantastisk inverkan på vårt arbete, långt bortom allt vi kunde åstadkomma med rattar, knappar och annan programvara." - Cameron Frankley - Övervakande ljudläggare (Geostorm)
"Jag kan ärligt säga att jag aldrig har använt en programvara som Sound Particles tidigare. Det är verkligen något utöver det vanliga - jag är fascinerad av det." - Jason W. Jennings - övervakande ljudläggare (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows )
"Sound Particles producerar ljudinnehåll på ett nytt och innovativt sätt. Jag har bara skrapat på ytan av vad som är möjligt, och jag lär mig att tänka på ett helt nytt sätt. Det har också utan tvekan den bästa dopplereffekten jag någonsin har använt i programvara!" - David Farmer - Ljuddesigner (Sagan om ringen, The Hobbit )
"Vi kan göra alla möjliga riktigt utmanande ljudlandskap med hjälp av partiklar. Det är ett fascinerande verktyg som jag har använt mycket i serien för att bygga upp element." - Benjamin Cook - Supervising Sound Editor (Black Sails - Emmy för enastående ljudredigering )
Funktioner
- Nyutvecklad engine, optimerad för att svara på förändringar i realtid för att bibehålla obefläckad ljudkvalitet när parametrarna justeras
- Massproducera ljudeffekter med Batch Processing för att få ut hundratals renderingar samtidigt
- Över 100 professionellt utformade förinställningar ingår med möjlighet att spara ett oändligt antal spårinställningar
- Spara alla aspekter av din session som en användarmall som du kan återkalla i en ny session, inklusive spår och mikrofoninställningar
- Perfekt integration med en mängd olika branschverktyg, t.ex. CGI
- Importera 3D-information och koppla ljudeffekter till dessa objekt för att höra hur slutprodukten utseende
- Rendering i realtid
- Automatisk avkodning av alla format gör att du kan övervaka i binauralt ljud
- Inkluderar VR Client App för att övervaka dina 360-videor och Ambisonics-ljud direkt till din Android-enhet
- Ambisonics Virtual Microphones och VR Client-applikationen kan användas för att övervaka ditt ljud med head-tracking-funktioner när du tittar på en 360-video
- Använd upp till en miljon partiklar av ljudkällor som spelar samtidigt för en djup och expansiv ljuddesignapplikation
- Med Audio Modifiers kan du göra subtila variationer på dina partiklar, så att varje ljud får sin egen unika ton och karaktär
- Partikelgrupper gör det möjligt att skapa ljud samtidigt, medan Particle Emitters skapar ljud med en konstant hastighet
- Brett utbud av ljudmodifierare, inklusive enkla förändringar som EQ eller grundläggande delays till komplexa processorer som filter, slumpmässiga subband, slumpmässig pitch-shifting eller granulära modifierare
- Keyframe-animering och Movement Modifiers gör att du kan lägga till rörelse i dina partiklar
- Placera ditt ljud i ett rumsligt perspektiv med virtuella mikrofoner som fungerar som en ljudkamera
- Skapa ny virtuell mikrofonpositionering för skräddarsydda högtalarlayouter
- Rendera i HOA Ambisonics upp till kompatibla format ACN/FuMa/SID, N3D/SN3D/maxN)
- Stödjer moderna Dolby Atmos-format upp till Atmos 9.1 (bed), Auro 11.1/13.1, NHK 22.2
- Växla mellan metriska och imperiala mått för att få en bättre förståelse för rumsliga mått
- Fullständiga 2D- och 3D-vyer tillgängliga
- Spatial tracking och propagationsmätningar gör att du kan simulera dopplereffekten med ljud som rör sig genom ett utrymme
- Slumpmässiga generatorer kan skapa nya partiklar från samma källa för ett något annorlunda ljud
- Best Effort Support-system för att få feedback och branschhjälp med dina projekt
Specifikationer
Systemkrav
- Operativsystem för
- Mac: OSX 10.9 eller högre
- Windows: Windows 7/8/10
- CPU: 2-kärnig eller högre
- RAM: 4 GB eller högre
- Diskutrymme: 620 MB
Allmänt