Fullständig Beskrivning
Se Fullständig Beskrivning
Det mest flexibla gränssnittet på marknaden
Fireface UFX III har en mängd kraftfulla anslutningar som möjliggör sömlös ljudåtergivning och inspelning. På frontpanelen finns fyra högkvalitativa XLR/TRS-komboingångar, två stereohörlursuttag med +19 dBu utgångsnivå, MIDI I/O och en USB 3-port - vilket möjliggör oberoende inspelning av upp till 80 kanaler (med DURec-funktion). På enhetens baksida finns två optiska ADAT I/O, en AES/EBU I/O, åtta balanserade analoga utgångar med linjenivå (inklusive XLR stereomonitorutgångar), ytterligare en MIDI I/O och ett optiskt MADI-gränssnitt (SC) med 64 dubbelriktade kanaler. En extra Word Clock-anslutning finns också tillgänglig via BNC-kontakter för användning som koaxial MADI-ingång eller -utgång.
Expandera ditt system med lätthet
Flaggskeppet Fireface UFX III har omfattande anslutningsmöjligheter som gör att du kan integrera ditt gränssnitt i alla inspelnings-, mixnings- och live situationer. MADI utökar dina analoga kanalmöjligheter och används på baksidan av gränssnittet, vilket gör att du kan ansluta, dirigera och mixa kanaler genom den digitala domänen för mer flexibilitet än någonsin tidigare. Flera externa MADI-enheter kan också anslutas i serie.
Fireface UFX III är utrustad med några av RME:s kännetecken för att ytterligare förbättra MADI-flexibiliteten. Till exempel, även i USB 2-läge (som bara stöder upp till 30 kanaler I/O), är MADI I/O fortfarande tillgängligt via RME:s integrerade hårdvarumixer TotalMix FX. Dessutom kan Word Clock I/O (BNC) också konverteras till MADI I/O (koaxial). Enheten erbjuder även ett specialiserat "split mode" som gör det möjligt att använda båda MADI I/O:erna samtidigt - med 32 kanaler på optisk och koaxial för var och en.
Den kompletta lösningen för mixning och övervakning
I Fireface UFX III ingår TotalMix FX DSP, som erbjuder omfattande routing- och övervakningsalternativ. TotalMix FX innehåller allt du behöver för att balansera, panorera och skulptera en mix, med EQ, dynamikbearbetning, reverb och delay, allt med latency-fri monitorering i huvudmonitorer eller hörlursutgångar! Allt detta kan analyseras med den medföljande DIGICheck Analyzer, så att du kan mäta data i båda riktningarna i realtid med maximal precision. Perfekt för att hålla ett öga på utgångsnivåerna för att undvika klippning eller för att kontrollera frekvensbalansen.
TotalMix Remote är en extern Kontrollenhet som är utformad för att hantera hårdvarumixern och effekterna i RME:s ljudgränssnitt genom TotalMix FX. Med TotalMix Remote kan användare komma åt och styra hela mixerbordets status, routing, FX-inställningar, nivåmätare och mycket mer i realtid på både iPad och Windows/Mac-datorer. Oavsett om man befinner sig på avstånd eller i närheten kan man med TotalMix Remote enkelt justera och anpassa alla mixer- och FX-inställningar via Ethernet och WiFi.
DC-kopplade uttag
Där andra gränssnitt har AC-kopplade utgångar används kondensatorer för att filtrera extremt låga frekvenser. Detta kan ha en negativ inverkan på utgången för ditt gränssnitt och orsaka oönskade artefakter i underfrekvenserna. Fireface UFX III har utformats med DC-kopplade utgångar, så att du kan skicka CV- eller gate-information till DC-aktiverade ingångsenheter som synthesizers, modulär utrustning eller annan studiohårdvara, allt utan att störa ljudkvaliteten på dina utgångar.
Prestanda som uppfyller kraven för USB-3-klass
Fireface UFX III är utrustad med två olika driftsätt för att passa olika behov: drivrutinsbaserad USB 3 och Class Compliant. Class Compliant-läget är en allmänt vedertagen standard som stöds av populära operativsystem som Windows, Mac OSX och Linux-distributioner, och kräver inga egna drivrutiner och kan kännas igen direkt när CC-firmware har laddats. Detta ger en sömlös integrationsupplevelse utan att några ytterligare installationer eller nedladdningar krävs.
Dessutom utmärker sig Fireface UFX III som RME:s första ljudgränssnitt med fullt USB 3.0-stöd i Class Compliant-läge. Detta ger åtkomst till alla kanaler för förarlös drift på Linux, Mac och till och med iPadOS när den är ansluten till en iPad Pro via USB C. Med inspelnings- och uppspelningsmöjligheter på upp till 94 kanaler via TotalMix FX för iPad och åtkomst på systemnivå ger Fireface UFX III musiker och producenter oöverträffad flexibilitet och funktionalitet. Välj Fireface UFX III för en problemfri upplevelse och exceptionell prestanda i Class Compliant-läge.
Direkt USB-inspelning med DURec
Fireface UFC III är integrerad i alla in- och utgångar och gör det möjligt för användaren att spela in direkt på ett USB-minne eller en hårddisk via den frontmonterade USB-porten. Oberoende av din dator driver den interna bearbetningen dataöverföringen för att säkerställa överföringar med högsta hastighet med obefläckad stabilitet för att säkerställa att dina filer inte skadas. DURec USB recording förvandlar ditt interface till en dedikerad inspelningsenhet och är perfekt för live inspelningar på scenen eller för inspelning av repetitioner eller jamsessions.
Funktioner
- 188-kanals, 24-bitars / 192 kHz AD/DA-omvandlare
- DURec (direkt USB-inspelning)
- Digital klockning i referensklass med SteadyClock FS, som ger utmärkt prestanda i alla klocklägen och effektivt eliminerar jitter
- MADI I/O (64 kanaler)
- TotalMix FX har oklanderliga routing- och mixningsfunktioner för överlägset arbetsflöde och kvalitet i studion och på live
- Inkluderar RME:s Digicheck, ett hemligt vapen för högupplösta ljudmätningar
- Inbyggd DSP
- +48V fantomspänning
- TFT-skärm
- AKM-chip (AK5574 AD / AK4490 DA-omvandlare)
- DC-kopplade analoga utgångar
- Låsbara tangenter
- Omprogrammera tangenter
- USB 3 Class Compliant-läge ger lägsta möjliga latens och branschledande stabilitet
Specifikationer
Analog:- AD, linjeingång 1-8, baksida:
- Ingång: 6,3 mm TRS, elektroniskt balanserad
- Signal/brus-förhållande (SNR) @ LoGain: 116 dB (AES17), 118 dBA
- Signal/brusförhållande (SNR) @ +4 dBu: 115 dB (AES17), 117 dBA
- Frekvenssvar @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 8,9 Hz - 20,4 kHz
- Frekvenssvar @ 96 kHz, -0,5 dB: 4,3 Hz - 45,2 kHz
- Frekvensrespons @ 192 kHz, -1 dB: 3 Hz - 89 kHz
- filter: Kort Delay Sharp, 5 / 5 / 6 samplingar delay
- THD @ -1 dBFS: < -120 dB, < 0,0001
- THD+N @ -1 dBFS: < -110 dB, < 0,00032
- Kanalseparation: > 110 dB
- Maximal ingångsnivå: +19 dBu
- Ingång: 6,3 mm TRS-jack, elektroniskt balanserad
- Ingångsimpedans @ 1 kHz: 10 kOhm obalanserad, 10,6 kOhm balanserad
- Ingångskänslighet: omkopplingsbar mellan Lo Gain och +4 dBu
- Ingångsnivå för 0 dBFS @ Lo Gain: +19 dBu
- Ingångsnivå för 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Variabel digital förstärkning: 0 till +12 dB
- Lägstanivå för 0 dBFS: +1 dBu, -1,2 dBV
- Mikrofoningång 9-12, framsida:
- Ingång: XLR, elektroniskt balanserad
- Ingångsimpedans @ 1 kHz: 3,4 kOhm
- Signal/brusförhållande (SNR) @ 0 dB förstärkning: 117 dB (AES17), 119,5 dBA
- THD+N @ -1 dBFS, förstärkning 20 dB: < -110 dB, < 0,00032
- Frekvensrespons @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 10,7 Hz - 20,3 kHz
- Frekvenssvar @ 96 kHz, -0,5 dB: 5,1 Hz - 45,0 kHz
- Frekvenssvar @ 192 kHz, -1 dB: 3,5 Hz - 88 kHz
- EIN @ 60 dB förstärkning, 150 ohm, A-viktad: -129,8 dBu
- Förstärkningsområde: 75 dB
- Maximal ingångsnivå, förstärkning 0 dB: +18 dBu
- Maximal ingångsnivå, Gain 75 dB: -57 dBu
- CLIP LED: 0 dBFS
- SIG LED: -60 dBFS
- Instrument In 9-12, framsida:
- Ingång: 6,3 mm TS jack, obalanserad
- Ingångsimpedans @ 1 kHz: 1 MOhm
- Signal/brus-förhållande (SNR): 116 dB (AES17), 118,5 dBA
- Frekvensrespons @ 44,1 kHz, -0,5 dB: 2,4 Hz - 20,0 kHz
- Frekvensrespons @ 96 kHz, -1 dB: 1,6 Hz - 28 kHz
- Frekvensrespons @ 192 kHz, -3 dB: 0,8 Hz - 54 kHz
- THD+N @ -1 dBFS, förstärkning 20 dB: < -107 dB, < 0,00045
- Förstärkningsområde: 42 dB
- Maximal ingångsnivå, förstärkning 8 dB: +21 dBu
- Maximal ingångsnivå, Gain 50 dB: -21 dBu
- DA Line Out 3-8, baksida:
- Utgång: 6,3 mm TRS-jack, servobalanserad
- Signal/brusförhållande (SNR) @ HiGain: 116,5 dB (AES17), 118,5 dBA
- Signal/brusförhållande (SNR) @ +4 dBu: 116 dB (AES17), 118 dBA
- Signal/brusförhållande (SNR) @ -10 dBV: 107 dB (AES17), 109 dBA
- Frekvensrespons @ 44,1 kHz, -0,1 dB: 0 Hz - 20,2 kHz
- Frekvensrespons @ 96 kHz, -0,5 dB: 0 Hz - 44,6 kHz
- Frekvensrespons @ 192 kHz, -1 dB: 0 Hz - 77,5 kHz
- THD+N: < -110 dB, < 0,00032
- Kanalseparation: > 110 dB
- Utgångsnivå: omkopplingsbar Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV (+4,2 dBu)
- Utgångsimpedans: 75 ohm
- DA Stereo Monitor-utgång XLR (1-2):
- Utgång: XLR, balanserad
- Utgångsnivå: omkopplingsbar 24 dBu, Hi Gain, +4 dBu, -10 dBV
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ 24 dBu: +24 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ Hi Gain: +19 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ +4 dBu: +13 dBu
- Utgångsnivå vid 0 dBFS @ -10 dBV: +2 dBV (+4,2 dBu)
- Utgångsimpedans: 150 ohm
- DA Stereo Monitor-utgångar Telefoner (9-12):
- Utgång: 2x 6,3 mm TRS stereojack, obalanserad
- Maximal utgångsnivå vid 0 dBFS, hög: +19 dBu
- Maximal utgångsnivå vid 0 dBFS, Låg: +2 dBV
- Max effekt per kanal @ 32 ohms belastning, 0,02 THD: 200 mW (2,5 Vrms, +10 dBu)
- Signal/brusförhållande (SNR) @ Hög: 116,5 dB (AES17), 118,5 dBA
- Signal/brusförhållande (SNR) @ Låg: 115 dB (AES17), 117 dBA
- Utgångsimpedans: 2 ohm
- MIDI:
- 2 x MIDI I/O via 5-pin DIN-uttag
- Galvaniskt isolerad genom optokopplad ingång
- Hi-speed-läge: Jitter och svarstid typiskt under 1 ms
- Separata FIFO:er på 128 byte för in- och utmatning
- 2 x MIDI I/O via MADI
- Osynlig överföring via User bit på kanal 56 (upp till 48 kHz)
- Osynlig överföring via User bit på kanal 28 (upp till 96 kHz)
- Digitala:
- Klockor: Intern, ADAT, AES, SPDIF, word clock
- Jitterundertryckning: > 50 dB (> 1 Hz)
- Effektiv påverkan av klockjitter på AD- och DA-omvandling: nära noll
- PLL säkerställer noll dropout, även vid mer än 100 ns jitter
- Digital Bitclock PLL för problemfri varispeed ADAT-drift
- Samplingsfrekvenser som stöds: 28 kHz upp till 200 kHz
Digitala ingångar:- MADI:
- Optisk via FDDI duplex SC-kontakt
- 62,5/125 och 50/125 kompatibel
- Koaxial via BNC (Word Clock-ingång), 75 ohm
- Högkänsligt ingångssteg (< 0,2 Vpp)
- Accepterar 56-kanals- och 64-kanalsläge, plus 96k Frame
- Standard: upp till 64 kanaler 24 bit 48 kHz
- S/MUX: upp till 32 kanaler 24 bitars 96 kHz
- S/MUX4: upp till 16 kanaler 24 bitars 192 kHz
- Låsområde: 25 kHz - 54 kHz
- Jitterundertryckning: > 50 dB (> 1 Hz)
- AES/EBU:
- 1 x XLR, transformatorbalanserad, galvaniskt isolerad, enligt AES3-1992
- Högkänsligt ingångssteg (< 0,3 Vpp)
- SPDIF-kompatibel (IEC 60958)
- Accepterar konsument- och professionellt format
- Låsningsintervall: 27 kHz - 200 kHz
- Undertryckning av jitter: > 50 dB (> 1 Hz)
- ADAT optisk:
- 2 x TOSLINK, format enligt Alesis specifikation
- Standard: 2 x 8 kanaler 24 bit, upp till 48 kHz
- Double Speed (S/MUX): 2 x 4 kanaler 24 bitars 96 kHz
- Quad Snabbhet (S/MUX4): 2 x 2 kanaler 24 bit 192 kHz
- Bitclock PLL säkerställer perfekt synkronisering även vid varispeed-drift
- Låsområde: 31,5 kHz - 50 kHz
- Undertryckning av jitter: > 50 dB (> 1 Hz)
- SPDIF optisk (ADAT 2):
- 2 x optisk, enligt IEC 60958
- Accepterar konsument- och proffsformat
- Låsningsintervall: 27 kHz - 200 kHz
- Undertryckning av jitter: > 50 dB (> 1 Hz)
- Ordklocka:
- BNC
- Intern terminering 75 Ohm omkopplingsbar
- Automatisk detektering av Double/Quad Speed och intern konvertering till Single Speed
- SteadyClock garanterar synkronisering med superlågt jitter även vid varispeed-drift
- Påverkas inte av DC-offset inom nätverket
- Signal Adaptation Circuit: signaluppdatering genom auto-center och hysteres
- Skydd mot överspänning
- Nivåintervall: 1,0 Vpp - 5,6 Vpp
- Låsningsintervall: 27 kHz - 200 kHz
- Undertryckning av jitter: > 50 dB (> 1 Hz)
Digitala utgångar:- MADI:
- Optisk via FDDI duplex SC-kontakt
- 62,5/125 och 50/125 kompatibel
- Koaxial via BNC (Word Clock-ingång), 75 ohm
- Högkänsligt ingångssteg (< 0,2 Vpp)
- Accepterar 56-kanals- och 64-kanalsläge, plus 96k Frame
- Standard: upp till 64 kanaler 24 bit 48 kHz
- S/MUX: upp till 32 kanaler 24 bitars 96 kHz
- S/MUX4: upp till 16 kanaler 24 bitars 192 kHz
- Låsområde: 25 kHz - 54 kHz
- Jitterundertryckning: > 50 dB (> 1 Hz)
- AES/EBU:
- XLR, transformatorbalanserad, galvaniskt isolerad, enligt AES3-1992
- Utgångsnivå Professional 4,5 Vpp, Consumer 2,6 Vpp
- Format Professional enligt AES3-1992 Amendment 4
- Format Consumer (SPDIF) enligt IEC 60958
- Single Wire-läge, samplingsfrekvens 28 kHz upp till 200 kHz
- ADAT:
- 2 x TOSLINK, format enligt Alesis specifikation
- Standard: 2 x 8 kanaler 24 bit, upp till 48 kHz
- Double Speed (S/MUX): 2 x 4 kanaler 24 bitars 96 kHz
- Quad Snabbhet (S/MUX4): 2 x 2 kanaler 24 bit 192 kHz
- SPDIF optisk (ADAT 2):
- 2 x optisk, enligt IEC 60958
- Accepterar konsument- och proffsformat
- Låsningsintervall: 27 kHz - 200 kHz
- Undertryckning av jitter: > 50 dB (> 1 Hz)
- Ordklocka:
- BNC
- Max. utgångsspänning: 5 Vpp
- Utgångsspänning @ 75 ohm avslutning: 4,0 Vpp
- Utgångsimpedans: 10 ohm
- Frekvensområde: 27 kHz - 200 kHz
- Allmänna egenskaper:
- Strömförsörjning: Intern switchad PSU, 100 - 240 V AC, 36 watt
- Strömförbrukning i viloläge: 19 watt
- Typisk strömförbrukning: 22-25 watt
- Mått inklusive racköron (WxHxD): 483 x 44 x 210 mm (19" x 1,73" x 8,5")
- Mått utan racköron (WxHxD): 440 x 44 x 210 mm (17,3" x 1,73" x 8,3")
- Totalt djup: 240 mm (9,4")
- Vikt: 3 kg ( 6,6 lbs)
- Temperaturområde: +5° upp till +50° Celsius (41° F upp till 122°F)
- Relativ luftfuktighet: < 75 , ej kondenserande
- Produktkod: UFX-III