Fullständig Beskrivning
Se Fullständig Beskrivning
Omedelbart igenkännbart ljud
Den ursprungliga Dimension D, som introducerades i slutet av 70-talet, erbjöd en extremt enkel lösning på problemet med rymd i en mix. För många producenter överträffade det dock sitt ursprungliga syfte. Den milda och subtila virvlande effekten kan förvandla en intetsägande mono till ett spännande stereoljud, fyllt med rörelse och täthet.
Nu tillgänglig som en plug-in, låter DIMENSION-D dig experimentera med att bearbeta nästan vilket ljud du kan tänka dig genom processorn. Solosång kan fås att låta som hela ensembler, och mässing och stråkar kan förvandlas från solostycken till hela symfonier och det är bara början.
Sång kan naturligtvis dra fantastisk nytta av en körenhet, särskilt bakgrundssång. Men sång kan också dra nytta av den extra dimension som en bra körenhet lägger till. Vi har redan nämnt ensembleljuden, men keyboards i allmänhet kan växa mycket med tillägg av en refräng. Orglar (naturligtvis - av alla slag), men även pianon, speciellt elpianot.
Längre delay i refrängeffekten kan fungera bra för att skapa illusionen av ett dubbelspel, och detta tar oss tillbaka till solon (som i gitarrsolon), som ibland kan "dubblas" med en körenhet. Men du kan använda chorus i stort sett var som helst och på många sätt. Experimentera flitigt. Använd din fantasi!
Den ursprungliga refrängen i fyra lägen
Avskalad och förenklad, Arturia Chorus DIMENSION-D modellerar alla fyra lägen i hårdvaruoriginalet. Gradvis ökar intensiteten, var och en av lägena presenterar olika moduleringshastigheter för att passa olika krav. Nytt för DIMENSION-D är "0"-läget, vad som typiskt skulle vara bypass på originalet har ändrats för ännu mer ljudvariation. Läge 0 skickar ljudet genom den interna kompressor/expanderkretsen men kringgår BBD-kretsen. Detta kommer att resultera i en förändring i ljudet utan chorusing-effekten och är mycket användbart för att lägga till subtil professionell polering till ditt ljud.
Om du flyttar till läge 1 har detta den minst subtila effekten med ungefär hälften av delay för de andra lägena, vilket gör den idealisk att användas som en "alltid på"-effekt för instrument som sång, gitarr eller bas. Läge 2 ökar körintensiteten och skapar en mycket mer hörbar modulering än läge 1. Det här läget kan vara idealiskt för att lägga till rörelse till stråkar eller pads, bredda stereobilden och skapa utrymme i din mix. Läge 3 minskar delay i BBD-kretsen men ökar LFO-intensiteten, vilket uttalar effekten ytterligare. Slutligen, den "hemliga" omkopplaren som inte fanns i originalet men som kunde hittas när alla tre knapparna trycktes in. Mode 4 injicerar mer våt signal till utgången, vilket ökar effektens intensitet med en förstärkningsökning, lämplig för närhelst djup modulering krävs som en kreativ effekt.
Mer kontroll än någonsin tidigare
Var noga med att inte överdriva det, Arturia har implementerat ett urval av förbättrade funktioner som erbjuder mer flexibilitet än vad som var möjligt på den ursprungliga hårdvaruenheten, utan att störa det strömlinjeformade gränssnittet och arbetsflödet.
DIMENSION-D finns i den avancerade rullgardinsmenyn och innehåller fyra nya kontroller; Oscillatorform, dynamisk färg, bredd och mix. För contemporary producenter och musiker erbjuder dessa nya tillägg möjligheter att utforska fler toner än när det är möjligt på originalet, utan att ta bort kärnljudet i hårdvaran.
Fyra Oscillator Shape-omkopplare låter dig ändra vågformen för den integrerade LFO för att lägga till olika typer av rörelser till körningen som tillämpas på ditt ljud. Här kan du hitta sinus, ramp, sampla och hålla och sampla och glida vågformer. Perfekt för att lägga till rörelse till statiska pads eller bakgrundssång.
Fyra dynamiska färglägen ändrar beteendet hos de interna kompressor/expander-sektionerna i signalkedjan, ändrar attack-, release- och avklingningstider. Även om det är subtilt kan det vara den sista pusselbiten att ändra dessa för att få din modulering helt rätt i en mix. LF SAT 2/1-lägen har kortare tidsbegränsningar, vilket resulterar i något högre mättnadsvärden. Standardomkopplaren lägger ingen dynamisk färg och bibehåller ljudet från originalet i dess exakta form. Slutligen skapar Smooth något längre tidsbegränsningar för en mer rundad och skonsam modulering.
Kan användas i antingen mono eller stereolägen beroende på den inkommande signalen, Arturia har lagt till en enkel Width-kontroll, där du styr vidden på stereofältet.
Ofta förbises är Mix-ratten en nödvändighet för modern DAW-baserad produktion. Hur du än föredrar att mixa kan du använda Chorus DIMENSION-D antingen som en insats eller som en AUX-sändning och ställa in den på helt blöt. Mix-kontrollen gör det också möjligt att experimentera med parallell bearbetning för att blanda in en liten mängd av din våta eller torra signal internt.
Drivs av teknik
Genom att använda proprietära modelleringsalgoritmer kan Chorus DIMENSION-D återskapa de ikoniska effekterna ner till komponentdelarna för att skapa oöverträffad realism och fördjupning. Oöverträffad i analog emulering, Chorus DIMENSION-D drivs av TAE- och Phi-teknologier. TAE erbjuder modellering på komponentnivå för att noggrant presentera effektens egenskaper och beteende, medan Phis toppmoderna fysiska modellering tar med de akustiska egenskaperna in i den virtuella världen för hyperrealism. Resultatet är verkligen ett ljud på nästa nivå som inte går att skilja från originalet för att lägga till dina produktioner.
Recensioner
"En perfekt kombination är CS80 V med Chorus Dimension D "Glitchy Vibe" förinställd på toppen. Den har satt en modern twist på en klassisk synth" - Jacob Wilkinson-Smith (Producent/Inspelningsingenjör)
"Den subtila utvidgningen av Dimension D har alltid varit en av mina favoriteffekter, och Arturia spikade det." - Max Mitchell (keyboardist / producent)
"The Chorus Dimension D har tagit sin plats i min mixningsmall och jag använder den på sång, gitarrer och andra instrument dagligen för att ge dem mer bredd när det behövs. Den överlägset bästa refrängeffekten som finns." - Thiago Baggio (inspelnings- och mixningstekniker)
"Chorus Dimension D, vad mer kan jag säga? Det låter som den riktiga affären med den extra bonusen att ha en våt/torr kontroll. Absolut vinnare." - Cecil Bartlett (producent / mixer / ingenjör)
Funktioner
- Perfekt emulering av BBD-respons för eftertraktade varma ljud
- Strömlinjeformad funktion med fyra knappar
- Obefläckad signalrekreation som omfattar analog komprimering, filtrering och expansion
- Mono och stereokonfigurationslägen
- Förbättrad oscillatorformkontroll med fem LFO-vågor inklusive sinus, ramp, sampling och håll och sampling och glid
- Ändra körattacken och decay-responsen med Dynamic Color-omkopplaren
- Justera vänster och höger crossmix med Stereo Width-ratten
- Kan användas som insats eller som skicka med Mix-ratt
- Innehåller åtta förinställningar utformade för omedelbara ikoniska moduleringsljud
Allmän
- Kompatibel med alla större DAWs på både Windows och Mac
- Ladda ner, hantera och organisera dina plugin-program och uppdateringar i Arturia mjukvara Center
- Fullt skalbart GUI passar alla skärmstorlekar för optimerat arbetsflöde
- MIDI-kompatibel erbjuder kontroll i realtid med din favoritklaviatur eller kontroller
- Steg-för-steg handledning i appen, som visar dig viktiga parametrar och tips i varje plugin
- Kraftfull förinställd webbläsare låter dig filtrera, organisera och spara dina favoritförinställningar för att återkalla i framtida sessioner
Specifikationer
- Operativ system:
- Mac: Mac OS 10.13+
- Windows : Win 10+ (64bit)
- Formatera:
- Mac: VST, AAX, Audio Unit, NKS (endast 64-bitars DAW)
- Windows : VST, AAX, NKS (endast 64-bitars DAW)
- RAM: 4GB
- Processor: 4 kärnor CPU, 3,4 GHz (4,0 GHz Turbo-boost) eller M1 CPU
- Diskutrymme: 1GB
- GPU: OpenGL 2.0-kompatibel GPU
- Produktkod: 1200-81