Webbläsare som inte stöds
Den webbläsare som du använder för närvarande stöds inte längre, och som sådan kanske funktionerna på denna webbplats inte fungerar som förväntat. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en webbläsare som för närvarande stöds (som Chrome, Edge eller Firefox) för att förbättra din säkerhet, hastighet och övergripande upplevelse.
Centrala funktioner
Denna produktbeskrivning har översatts från engelska - Se den ursprungliga versionen här
Artikelnummer: 291730
Ytstruktur och Sidenmatt Nitrocellulose Lemon Burst Finish
I nästan alla avseenden är Gary Moore Signature Les Paul BFG inte en vanlig Les Paul - inklusive ytan och strukturen på kroppen och halsen. Den mest kraftfulla och radikala Les Paul behövde en rå look, så Gibson:s designers bestämde sig för att lämna kvar ytmärkena på den massiva lönntoppen och mahognykroppen - precis som de utseende när de kommer ut från det grova sågverket. Kroppen på Gary Moore Signature Les Paul BFG får sedan en Lemon Burst-finish som påminner mycket om finishen på Moores historiska original-Les Pauls. Halsen får också sin första finish och handslipas sedan för att få sitt eget unika slitna utseende. Ett jämnt lager nitrocellulosa i Sidenmatt appliceras sedan över hela gitarren, vilket ger mindre störningar i instrumentets naturliga vibrationer - vilket ger en renare ton - och låter träet andas och åldras naturligt och korrekt under hela dess livslängd.
Ren stall
Ren hals
Ren mellandel
Smutsig stall
Smutsigt mellanregister
Dirty Hals
Gibson's Burstbucker 3 och P-90
Gary Moore Signature Les Paul BFG krävde en pickupkonfiguration som var lika radikal som mannen själv, och parningen av Gibson's Burstbucker 3 med den klassiska P-90 är så intensiv som den kan bli. Burstbucker 3 kom på marknaden 1990 och - precis som Burstbucker 1 och 2 - representerar Gibson:s strävan att fånga och återskapa egenskaperna hos de vintage "Patent Applied For" humbuckers som tillverkades i slutet av 1950-talet. På verkstadsgolvet i den ursprungliga Gibson -fabriken i Kalamazoo, Michigan, lindades de tidigaste Gibson PAF-humbuckrarna med oprecisa maskiner, vilket resulterade i pickuper med varierande grad av effekt och ton. Burstbucker-serien representerar dessa variationer, men med några moderna detaljer. Burstbucker 3 ger en historiskt korrekt PAF-ton med två lätt överlindade spolar, vilket skapar en rå, luftig ton fylld med tillräckligt med slagkraftighet för att skära igenom alla mixar. Den legendariska P-90 black soapbar, som introducerades i början av 1950-talet, är Gibson:s verkligt legendariska enstakacoil-pickup och ger den själfulla, klassiska ton som bara en P-90 kan ge. Den ger mer värme än en vanlig enstakacoil-pickup, för hög effekt och fin diskantrespons. Tillsammans är de en av de mest kraftfulla pickupkombinationerna på en Les Paul.
Gibson's 50-tals rundade halsprofil
Inga gitarrhalsprofiler är mer distinkta än de halsprofiler som används på dagens Gibson -modeller. Den mer traditionella 50-talshalsprofilen - som finns på Gary Moore Signature Les Paul BFG - är den tjockare, rundare profilen, som efterliknar samma halsformer som finns på Moores personliga och ursprungliga Les Paul Standards från slutet av 1950-talet. Halsen bearbetas i Gibson:s grovkvarn med hjälp av trähyvlar för att göra de första snitten. Men när greppbrädan har limmats på görs resten - inklusive den slutliga slipningen - för hand. Det innebär att det inte finns två halsar med exakt samma mått. Så även om den fortfarande har de grundläggande egenskaperna hos sin respektive profil kommer varje hals att vara något annorlunda, med en distinkt men traditionell känsla.
Kammad kropp
Det är något visst med att spela på en gitarr med en rå, kraftfull ton, balans och tyngd. Ett av sätten för de skickliga hantverkarna på Gibson USA att uppnå denna balans är att skära ut noggrant kartlagda kammare i Les Pauls massiva mahognybaksida med hjälp av en CNC-router (Computer Numeric Controlled) innan lönntoppen limmas på. Rutternas placering fastställdes efter en noggrann undersökning av Les Pauls resonansegenskaper. Gibson närmade sig denna process med medvetenheten om att varje förändring av formeln skulle få återverkningar på instrumentets ljud. Så förutom att avlasta spelarens rygg och axlar förbättrar de lättare Gibson gitarrerna också tonpaletten på ett sätt som är unikt bara för dessa gitarrer. Resultatet är bekväma, lätta gitarrer som är akustiskt högre, med ökad sustain och resonans.
Kropp
Hårdvara
Elektronik
Hals
Greppbräda
Fodral