Webbläsare som inte stöds
Den webbläsare som du använder för närvarande stöds inte längre, och som sådan kanske funktionerna på denna webbplats inte fungerar som förväntat. Vi rekommenderar att du uppdaterar till en webbläsare som för närvarande stöds (som Chrome, Edge eller Firefox) för att förbättra din säkerhet, hastighet och övergripande upplevelse.
Centrala funktioner
Denna produktbeskrivning har översatts från engelska - Se den ursprungliga versionen här
Artikelnummer: 220485
Doepfer A-110 har en Sawtooth-vågform med ett "skärande" ljud som är rikt och fullt av harmoniska övertoner. Alla grundtons övertoner är närvarande, med en linjär minskning av intensiteten när series fortskrider. Det betyder att den andra överton är hälften så stark, den tredje är en tredjedel, den fjärde en kvart, och så vidare. Sågtandsvågor är perfekta för att syntetisera slagverk, mässing eller sångtoner.
A-110 är också utrustad med en fyrkantig vågform som kan få sin pulsbredd modulerad manuellt eller via CV. En symmetrisk/kvadratisk pulsvåg har bara udda övertoner av sin fundamentala, vilket resulterar i ett typiskt "ihåligt" ljud. Ju längre pulsbredden avviker från femtio procent, desto svagare blir övertonerna, och desto mer får ljudet en tunn/nasal karaktäristik. Fyrkantsvågor är perfekta som ljudkälla för subtraktiv syntes på grund av deras naturligt rika övertoner. De är idealiska för att producera träblåsliknande klangfärger.
Ovanpå fyrkant och sågtand har A-110 också en triangle. Triangle är i allmänhet dåliga i de övre övertonerna, men producerar ett mycket mjukare, mer mjukt ljud överlag. De innehåller bara udda övertoner, vars styrka minskar exponentiellt (den tredje överton är nionde så stark, den femte 1/25, och så vidare). På grund av deras mjuka, rundade ljudegenskaper är triangle perfekta för att syntetisera klangfärger av flöjt, orgel och vibetyp.